Translate

čtvrtek 14. listopadu 2019

Podzimní nálada

Všude už se začínají objevovat vánoční výrobky, vždyť i já jsem vydala vánoční občasník (najdete ho zde), ale teď se ještě vrátím k podzimu, který stále trvá a který společně s jarem patří mezi má oblíbená roční období. Pro někoho je to možná nepochopitelné, ale pro mě podzim symbolizuje hojnost, čas dozrávání, to jeho první část a ta druhá, kterou máme zrovna v současné době, je pro mě časem, kdy si člověk může zalézt do křesla s hrnkem kávy nebo čaje, uvelebit se, vytáhnout knihu nebo dobrý film a nechat bubnovat déšť za okny. Nemám chuť se v takové době vydávat ven, ale s chutí se ven dívám z vytopeného pokoje a jsem vděčná za to, že pracuji doma, takže v nevlídném počasí nikam nemusím. Jaro a podzim jsou obdobími, kdy se vše rychle mění. Na jaře mizí sníh, objevují se první zelené lístečky, všechno kolem nás rozkvétá - období, kdy kvetou stromy, je pro mě úplně nejkrásnější, až přejde postupně vše do plné zeleně, která pak vytrvá po celé léto. A na podzim se zase postupně všechno barví do krásných žlutých, červených a hnědavých tónů a nakonec vše opadá, skončí, zanikne, aby to mohlo po celou zimu spát a na jaře se opět probudit v celé své kráse. Miluju sledování přírody kolem sebe, jejích proměn a jsem vděčná za to, že žiju na venkově, kde jsem k přírodě mnohem blíž.

Vyjádřením podzimní nálady je následující quilt. Základ vznikl už vloni a čekal na své využití. Záměr vytvořit z něj nástěnný quilt jsem měla od začátku, ale motivací k jeho dokončení byla až výstava v knihovně ve Vyškově.

Látka vznikla technikou slunečního tisku, kterou jsem podrobně popsala ve svém prvním občasníku (najdete ho zde) a jako šablony mi posloužily okřídlené nažky javoru.
Jak jsem psala, od počátku jsem měla záměr rozdělit látku na dvě části a už při vytváření vzoru jsem tuto myšlenku respektovala. Pak jsem přemýšlela, jak to udělat, aby obě části na sebe co nejlépe navazovaly. A pak jsem přišla na naprosto jednoduché řešení, které je možná známé, ale já jsem nikde neviděla, jak se takový vícedílný quilt tvoří. Ušila jsem quilt v celku, po prošití jsem ho rozřízla napůl a každou část pak samostatně olemovala. Díky tomu na sebe všechny linie pěkně navazují a přitom jsem je nemusela nějak složitě pasovat.

Obě části quiltu jsem pověsila na bambusovou tyč a nechala jsem jí i kus vykukovat na každé straně. Přiznala jsem ji úmyslně, protože stejně byla uprostřed mezi oběma částmi vidět a takto se to opticky dorovnalo.

Pracovní název quiltu je Podzimní nálada. S pojmenováváním quiltů mám obecně problém. Tvořím je pocitově, na základě vizuálních vjemů, které se mi objeví v hlavě. A když pak mám tyto vjemy převést do slov a najít nějaký vhodný název, který nebude znít úplně blbě, je to pro mě kolikrát ten nejtěžší úkol při práci na celém quiltu.

Velikost quiltu je 57 x 46 cm






Hezký den všem
Jana

2 komentáře: