Translate

čtvrtek 13. června 2019

Na hladině

Vytvořila jsem další obraz. Art quilt. Impulsem pro mě opět byla jedna soutěž na Fleru v klubu Nestejní. Máme předsedkyni klubu, která je opravdu nestejná a vymýšlí soutěžní témata, která by hned tak někoho nenapadla. Tvoří pod názvem Tři kavky a můžete se na ni kouknout zde. Občas mě napadne, co to zase vymyslela za ptákovinu, ale pak si uvědomím, že díky jejím netradičním nápadům se musím podívat na nové věci nebo na staré věci jinak a přináší mi to nové znalosti, zkušenosti a samozřejmě nové výtvory. Díky klubu Nestejní už jsem vytvořila hodně věcí, obzvláště hrdá jsem na obraz Pod povrchem a obraz Naděje. Ona jsou to občas totiž taková témata, že je fakt blbý vyrábět kabelku nebo polštář. Přesně jako teď. Karel Hynek Mácha - Máj.

Vlastně jsem Máj nikdy nečetla. Jako všichni z nás jsem dostala informaci o jeho existenci ve škole a dokonce si dodnes pamatuju nazpaměť jeho část. Ale znala jsem jen dvě jeho části, právě ty, které se ve škole učily. Vůbec jsem netušila, o čem celá báseň je. Abych mohla nějakým vhodným způsobem uchopit zadané téma, musela jsem si celý Máj přečíst. Poprvé v životě. A zjistila jsem, že je to sakra pesimistická záležitost. Ani té lásky tam člověk moc nenajde, snad jen té tragické. A právě tady bylo jasné, že ani kabelka ani polštář nebudou tím pravým k vystižení tématu. Nakonec, po dlouhých úvahách a překopávání nápadů (naštěstí jen v hlavě) jsem se rozhodla pro obraz s měsícem v úplňku odrážejícím se na vodní hladině.

Nebyla bych to já, abych si všechno alespoň trochu nezkomplikovala, takže jsem si pro vrchní stranu quiltu vybrala hedvábný satén. Je to potvora klouzavá, ale myslela jsem si, že ho zkrotím sublimačním lepidlem. Musím se ale přiznat, že k volbě saténu mě přivedly dva důvody. Jedním byl pocit, že díky lesku na lícové straně saténu bude jezero vypadat opravdověji a druhý důvod byl zcela prozaický. Neměla jsem černou látku a nabarvit bavlnu by mi trvalo déle než nabarvit hedvábí. Pravda ale je i to, že do bavlny se mi úplně nechtělo, protože na černé, která měla být podkladem, je vidět kdejaké smítko. A pak by tam chyběl ten lesk. Snad jen kdybych měla černou bavlnu od Art Gallery Fabrics, tak bych s ní do toho šla. Ta je moc pěkná, má jemný lesk a je hustá. Šila jsem z ní tuto kabelku a vypadalo to moc pěkně. Ale tu jsem neměla, tak jsem prostě sáhla po hedvábném saténu, který už mám doma pár let. Původně jsem z něj chtěla dělat ručně barvené šály, ale zasekla jsem se už ve fázi ručního lemování. Asi v polovině té první ze dvou. Takže dobrá zpráva je, že teď už nejméně jednu nemusím lemovat

Hedvábný satén není průhledný,  ale také není úplně neprůhledný. Nezdálo se mi proto vhodné položit ho hned na bílou výplň. Sáhla jsem proto po nějakém černém nelepícím vlizelínu, který jsem si kdysi koupila a použila ho jako stabilizátor pod satén a až poté jsem vložila bavlněný termolín a spodní látku. Vrstvy jsem spojila sublimačním lepidlem, jenže jsem zjistila, že satén zůstane přilepený asi pět minut (možná trochu přeháním, možná to bylo deset) a pak se začne vesele odlepovat. Takže jsem ho přilepovala vícekrát. Když jsem se pustila do qultování, nadávala jsem ještě o něco více. Z nějakého záhadného důvodu se hmota nechtěla pod strojem moc pohybovat. Teď by se možná hodila ta klouzací silikonová podložka, co ji všichni vychvalují a mě připadá zbytečná. Vyřešila jsem to tím, že jsem prostě látku chytla na obou stranách do dlaní a pořádně ji tahala. Když jsem měla hotové asi dvě třetiny quiltování, napadlo mě sundat si rukavice. Používám zimní (sáhnu po tom, co mám po ruce) a bylo mi v nich celkem teplo. Hodně teplo. Aby taky ne, když venku jsou zrovna třicestistupňové teploty a když se slunce sklání k západu, tak svítí přesně na moje pracovní místo. A když jsem je sundala, tak jsem zjistila, že bez nich jde quiltování mnohem líp. Najednou mi došlo, že ty rukavice vlastně po saténu pěkně kloužou! A mnohem víc než holé ruce, které naopak neklouzaly. Poslední třetinu jsem tedy quiltovala už trochu jednodušeji, ale stejně to nebylo bůhví co. Původně jsem chtěla napsat, abyste mě praštili přes ruce, až si zase vymyslím qiltovat něco podobného, ale pak jsem si to rozmyslela. Dnes už mi to tak hrozné nepřipadá a s výsledkem, který poskytuje právě tato hedvábná látka, jsem spokojená.

Aplikaci měsíce jsem také dobarvila žlutu barvou a nakonec, když jsem měla hotový už celý qilt, jsem barvou dodělala odlesky měsíce na hladině.

Velikost quiltu je 77 x 52 cm.

Art quilt inspirovaný básní Karla Hynka Máchy Máj. Tentokrát je namísto bavlny na přední straně hedvábí. 









Hezký den všem
Jana

5 komentářů:

  1. Zdravím,
    to víte , že takové ty móóóóc moderní artquilty nemusím , ale tohle je krása - čisté, elgantní, jednoduché (ale jenom na první pohled - práce je tam až až) , vystihující náladu....
    Jitka M.

    OdpovědětVymazat
  2. Bezva odlesky i perspektiva na hladině. A quiltování oblohy stylem "Starry night" je taky dobrý nápad. Líbí! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No snažila jsem se. Hlavně o tu perspektivu. Děkuju. :-)

      Vymazat
  3. Našla jsem ho až teď. Krásné, působivé, čisté. Paráda.

    OdpovědětVymazat