Translate

čtvrtek 21. září 2017

Taštičky na kosmetiku či něco jiného

Po odevzdání několika zakázek a poté, co jsem si také udělala volno (nějak jsem potřebovala nic nedělat), jsem chytla znovu elán do práce. I když bych svou činnost ani moc prací nenazývala. 

Obecně je pojem práce dost zprofanovaný, protože si pod tím většinou představíme něco, co dělat musíme, nebo bychom alespoň měli, protože nám to přináší peníze, které zase potřebujeme k uspokojení svých potřeb. A bohužel je většinou s pojmem práce spojeno, že je to něco, co nás nebaví. 

Když to shrnu, jedná se tedy o činnost, která nás nebaví, kterou ovšem musíme dělat kvůli penězům. A pokud si říkáte, že to tak rozhodně nemáte, tak se zkuste poctivě podívat do svých myšlenek. Pokud to tak skutečně nemáte v hlavě nastaveno, patříte mezi šťastnou menšinu. 

I já jsem zjistila, že jsem měla práci spojenou s něčím, co mě nebaví a už dlouhou dobu je mým cílem dělat to, co mě baví. Náš mozek ale bohužel (v některých situacích možná bohudík) funguje zkratkovitě, takže v okamžiku, kdy se mou prací stala činnost, která mě dosud velice bavila, začala jsem ji jaksi bojkotovat. Právě proto, že se stala mou prací. 

Sama jsem nechápala, co se to děje. Proč nejsem schopná si sednout ke stroji, k látkám, vzít do ruky štětec nebo prostě dělat něco, po čem jsem tak toužila. A přitom jsem měla hlavu plnou nápadů a tak moc jsem chtěla je převést do reality. Ale zkrátka to fyzicky nešlo. A pak jsem se dopracovala k zjištění, že mám v hlavě uložený vzorec, který mi v tom brání. Pojem práce se mi najednou spojil s činností, kterou nyní dělám a podvědomí se začalo bránit. 

V takovém případě máte v podstatě dvě možnosti. Buď tomu, co děláte, neříkat práce, anebo uložený vzorec nahradit něčím jiným. Prostě si s pojmem práce spojit obraz něco příjemného, co děláte rádi, co vás naplňuje radostí a nadšením a navíc vám to ještě přináší peníze k životu. Ale vlastně máte ještě třetí možnost. Začít hledat něco dalšího, co vás bude bavit a nebude to prací. To ovšem není řešení. Pak pokračujete stále dál a stále něco hledáte a nikdy s tím nemůžete skončit. Když jsem nad tím přemýšlela, tak jsem si říkala, že přeci nechci hledat nic dalšího. Že jsem našla oblast, v které chci zůstat. Neříkám, že se nechci rozvíjet a třeba se více věnovat artquiltům nebo náročnějším originálním kouskům, ale stále tím zůstávám u činnosti, které se věnuji nyní. Tak jsem se rozhodla změnit vzorec a doufám, že úspěšně. 

Vím, je to zamotané, ale někdy máme pravidla v naší hlavě tak zamotaná, že je těžké se z nich dostat ven. Já doufám, že jsem se z tohoto kruhu dostala a díky tomu budu moci přivádět k životu všechny ty nápady, které se mi v hlavě rojí. Jen mám obavu, že bych toho chtěla stihnout tolik, že se to snad ani nedá. Ale uvidíme. 

Prozatím jsou tu tři taštičky. Dvě větší a jedna menší. Všechny jsou z mých ručně barvených látek a samozřejmě zdobené volným quiltováním. 






 


Hezký den
Jana

10 komentářů:

  1. Musím říct, že toto pojednání o pojetí práce se mi tak líbilo, že jsem si jej uložila pro další práci ve škole:-) Až budu probírat úvahu, tento text žákům předložím jako ukázku, pokud to nevadí:-)
    Taštičky jsou skvostné:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jano zachytla jste presne to, co se mi obcas honi hlavou. Hlavne ted, kdyz tu opravdovou praci ted nemam a prece bych neco delala, abych je tak nesedela. Nekdy si sama jakoby stojim v ceste a nemuzu se k nicemu odhodlat... Nekdy je to slozite a jak pisete - zamotane, ale verim, ze se Vam ten krok a zmena vydari! Drzim Vam palce pro stesti a zase zasnu nad tou krasou, co jste vytvorila! Tesim se na setkani v rijnu :) Barbora

    OdpovědětVymazat
  3. Pravda pravdoucí, jsem zvědavá, jestli se ti povede změnit vzorec v sobě a nepovažovat práci, kterou děláš s nadšením, za povinnost. Myslím, že jedinou cestou, jak tomu zabránit. je stát se workholikem. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nepochybuj, určitě povede. Protože jsem se prostě rozhodla. :-). A ano, workoholismus je určité řešení. Ale myslím, že kdo dělá to, co ho baví, tak vlastně pracuje skoro pořád a tím pádem se automaticky stává tak trochu workoholikem.

      Vymazat
  4. Krásné taštičky jsi z těch skvostných quiltů vytvořila. Naživo byly ještě kouzelnější.

    OdpovědětVymazat
  5. O práci (a nejen o ní) nádherně píše Chálíl Džibrán v knížce Prorok, celý text např. zde: https://zivotvradosti.wordpress.com/chalil-dzibran-prorok-2/
    Stručně a výstižně: "Práce je zviditelněná láska." A všechny Vaše výrobky to dokazují... :-)

    OdpovědětVymazat