Translate

čtvrtek 5. června 2014

Quiltování

V komentářích k příspěvkům od některých z vás zazněl návrh, abych udělala nějaký kurz na volné quiltování. Moc vám všem děkuji za nápad, za popostrčení a vůbec za tuto myšlenku. Samotnou by mě to asi nenapadlo, protože mám pocit, že je pořád hodně věcí, které se potřebuji a chci naučit, a že zatím nemám na to, učit ostatní. Možná, že už mám, ale momentálně nemám dost času na to, abych si sedla a v klidu promyslela náplň takového kurzu. Zatím mi v hlavě běhá představa celodenního kurzu u nás, to je na okraji Moravského krasu, a pro velmi omezený počet osob. Nanejvýš tři najednou. Uvidíme, jak se to vyvine a jestli budete mít zájem.

Zatím bych vám nějaké informace nebo tipy předala alespoň touto cestou. Protože nemám kameru, na kterou bych točila, ani nikoho, kdo by ji případně držel (ale to by asi nebyl takový problém), pokusím se srozumitelně načrtnout na papír průběh vzoru. Kdyby to srozumitelné nebylo, pište.

V současné době dělám na zakázku polštáře z ručně barvených látek (jak jinak, že?) s volným quiltováním. Začala jsem s mým oblíbeným a myslím i dost známým vzorem "paisley", česky bych to nazvala prostě "smyčky". Dalším je pak péřový vzor. Já tyto vzory považuji za základní a celkem známé (možná je to jen tím, že je hojně používám), pokud byste ale měli zájem nakreslit, jak na ně, napište mi to a příště bych je ukázala.

Protože mám oba tyto vzory ráda, ale nechce se mi je pořád dokola opakovat, rozhodla jsem se je zkombinovat a vzikl tím tento vzor, který jsem si pro sebe nazvala "okřídlené smyčky".


 Původní vzor smyček a peří je tady:


No a jejich kombinací je tento vzor, jak vychází na celé ploše:

 Nepočítejte s tím, že bude tento vzor hotový raz dva. Plochu o velikosti 40 x 50 cm jsem prošívala asi dvě a půl hodiny.
A tady je nákres. Doufám, že je srozumitelný. U puntíku začnete a jedete podle šipek. Od puntíku malá smyčka, otočka, nad ní větší smyčka, zase otočka a pak největší smyčka. Kolem největší smyčky pak budou pérka. Na začátku jsem udělala čárky vedle původních, aby bylo jasné, kterým směrem budete šít, ale tyto stehy se v ideálním případě překrývají.

Chtěla bych k tomu ještě dodat, že se jená o můj postup. Neznamená to, že jsem jsem jeho vlastníkem :-), ale že je to způsob, jakým to dělám já. Určitě najdete na webu nebo jinde jiné návody, které se budou lišit. Nejlepší je zvolit si takový postup, který vyhovuje vám, který vám sedí nejlépe. Já třeba vím, že mi nejde péřový vzor od shora dolů, že se mi ty jednotlivé obloučky tak divně kroutí a  v některém okamžiku už se mi pěkně nenavážou. Tak ho prostě dálám střídavě na obě strany od spodu nahoru, a jsem spokojená. Vždycky je potřeba najít si svůj styl, který každému nejlépe vyhovuje. Žádný postup není podle mě univerzálně správný a žádný špatný. Důležitý je výsledek a cesta, kterou k němu dojdete, záleží jen na vás





































Hezký den a kdybyste se chtěli na cokoliv zeptat, můžete v komentářích nabo na e-mail.
Jana

12 komentářů:

  1. Je to nádhera, já se občas o něco pokusím, ale nakonec skončím opět u meandrů. Ty si třeba příčka předkresluješ? Quiltování podle předkreslení mne totiž moc nebaví. Jinak takový kursík by nebyl na škodu, mě by hodně zajímalo vidět i barvení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, jsem ráda, že se Ti to líbí. I nad kurzem barvení jsem přemýšlela, ale to má tu nevýhodu, že potřebuješ nějaký prostor, který se dá i zaneřádit, protože to není zrovna čistá práce. Snad to časem taky nějak vymyslím.
      A peříčka si nepředkresluju, protože mě to taky nebaví. Přijde mi to zdlouhavé a taky složitější, když se člověk má držet předkreslených linií. Ale pokud bych chtěla nějaký opravdu symetrický a stále stejný vzor např. do nějakého trojúhelníku, tak bych si ho asi předkreslila.

      Vymazat
  2. Jani, nádherně prošíváš, moc pěkné! Děkuji za popsání, reportáž, pečlivě jsem si to přečetla. Já zase neumím meandry, jakž takž bych uměla tvé smyčky a to ještě mi jdou lépe směrem dolů jedu smyčku. Peříčkami tolik nejdou, nemám je tak pěkně vykroucené. A, Janu, čím prošíváš? Mně to jde nejlépe takovými lesklými nitěmi, ale to se nehodí vždy. Hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju! Víš, ony ty meandry, o kterých všichni říkají "já umím jen meandry", nejsou zase tak jednoduchý. Alespoň podle mě. Aby hezky vypadaly, tak musí být přibližně stejně velké, stejnoměrně rozmístěné, a to taky není úplně standné.
      Na prošívání většinou beru to,co mám doma. Takže klidně i normální PES nitě Aman, ale s těmi je trochu problém. Je potřeba dát hodně nízké napětí horní nitě a občas to neváže úplně pěkně. Ale třeba ten vzor, co zde popisuju, je dělaný právě obyčejnou PES nití. Jinak moc ráda prošívám bavlněnou Trianou, ta vypadá hezky, má jemný lesk, je silnější a výraznější, dobře se s ní šije a má přiměřenou cenu. Měla jsem i Seralon, s tím se taky dělalo hezky, ale mě odradí vždycky cena, protože 30 a více Kč za 100 metrů, mi přijde hodně. To by mě na velkou deku jen materiál na quiltování vyšel asi na 600 Kč. Ale určitě časem zkusím nějaké zahraniční quiltovací nitě a myslím, že se mi pak už nebude chtít vracet k jiným!

      Vymazat
  3. Jani, vypadá to velmi dobře ... mám ráda Tvé prošívání i barvení ... inspirující ... takový kus práce a výsledek vypadá tak lehce a "jednoduše" ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Já právě víc a víc zjišťuju, že mě baví nejvíc zkombinovat barvy, vymyslet a udělat prošívání, ale ten zbytek, to dodělání, k tomu se už těžko dokopávám. Ideální stav by pro mě byl udělat si takovou tu "uměleckou" část a pak mít někoho, kdo dodělá tu "řemeslnou". To by se mi líbilo!

      Vymazat
  4. Jani, ten vzor je nádherný! dúfam, že budem mať niekedy príležitosť si ho vyskúšať, veľmi sa mi páči!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuju. Mně se taky moc líbí, tak teď jen doufám, že se bude líbit i zákaznici. A co se týká vyzkoušení, tak stačí vzít látku, vatelín a můžeš zkoušet! Třeba dneska! Protože jako u všeho, tak i u quiltování platí, čím víc trénuješ, tím lépe to jde (alespoň většinou :-))

      Vymazat
  5. ... vďaka za popis, ako vždy skvelé ... práve som skúšala trošku pierka, ale mala som stres :-) ... no bolo to1x ... bavilo ma to, ale chce to fakt veeeeľa trénovať ... Dáša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že je to někomu k užitku a že to zkouší. Hlavně v klidu, s radostí a lehkosí a ono to půjde!

      Vymazat
  6. Обожаю пейсли и все их варианты! Спасибо за интересную идею!

    OdpovědětVymazat
  7. Jani to je úžasné, já prostě nemám slov.

    OdpovědětVymazat