Translate

čtvrtek 26. května 2016

Prostírání (meandry II)

Nedávno jsem se tu rozepisovala o tom, že vzor meandrů (myšleno ve volném quiltování) není vůbec tak jednoduchý, jak si mnozí myslí. A teď bych o nich ráda napsala ještě něco. Dají se s nimi tvořit moc zajímavé věci. Možná se někomu toto tvrzení zdá přitažené za vlasy, já si za ním ale pevně stojím. Když totiž meandry zmenšíte a využijete kontrastu nitě a podkladu, můžete si s nimi hrát do nekonečna a přímo malovat barevné plochy na látku. Nejlepší je k tomu samozřejmě jednobarevná látka a nit vhodné barvy, kterou pomocí hustých meandrů pokryjete plochu. Nebo naopak vynecháte místa, která chcete zdůraznit. Ta si pak ponechají barvu podkladu a navíc plasticky z plochy vystoupí.

Popsaným způsobem vzniklo toto a toto prostírání. Od vzniku těchto prostírání jsem meandry téměř nevyužila, ale v poslední době jsem se k nim opět s radostí vrátila a s jejich pomocí vznikl polštář inspirovaný Francií a nyní na tato dvě prostírání.

Za základ jsem si tentokrát zvolila bílou látku. Zjistila jsem, že většího kontrastu dosáhnete spíš v případě, kdy si vyberete tmavou látku a k ní světlou nit. Ale i naopak je to pěkné, jen je potřeba zvolit nit dost tmavou. Třeba u modrého prostírání je plocha prošitá světlejší modrou dost světlá, takže nepůsobí moc výrazně. Ale i tak je to zajímavé. Jednoduše a prostě vidíte, že meandry můžete využít různými způsoby. Je pravda, že jsem tímto přístupem trochu potlačila myšlenku, že to hlavní je vzor, a využila jsem drobný vzor k barevnému vykrytí plochy. Podle mého názoru je ovšem volné quiltování "volná disciplína", ve které je dovoleno vše a není nutné se držet tradic a zavedených postupů. Jak na svých kurzech vždy zdůrazňuji, je pro mě v pojmu "free motion quilting" nejdůležitější slovo "free". Vnímám jej nejen jako možnost volně hýbat látkou (což chápu jako původní smysl tohoto pojmu), ale také, nebo spíše zejména, jako svobodu tvořit.








Hezký večer
Jana

6 komentářů:

  1. Jani ... moc se ti to povedlo...krásnéééééé

    OdpovědětVymazat
  2. Krásný den Jani, teda to je bomba. Ještě mi řekni, že ty prázdné kroužky jsi šila od ruky. Ty jsi taaak šikovná. Nechápu jak se ti to daří tak drobně prokličkovat. Měj se krásně. Hezký víkend VeronikA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju:) Ty kroužky jsem si samozřejmě nejdřív předkreslila, aby byly na všech stranách stejné. Ale šité jsou už volným quiltováním. Je to jen otázka cviku. :)

      Vymazat
  3. Лаконично и красиво!

    OdpovědětVymazat