Translate

pátek 29. prosince 2017

Sváteční ubrus

Od té doby, co se intenzivně věnuji textilní tvorbě, se v naší rodině často vyžadují vyráběné vánoční nebo narozeninové dárky ode mě. Pro dceru jsem na Vánoce šila tašku, kterou možná ukážu zde a možná jen na Facebooku, protože úplně nezapadá mezi věci, které dělám a které bych dělat chtěla. Ale moje maminka a moje dcera jsou jedny z mála, které mě přimějí dělat i věci, které bych pro jiného nedělala. Teď tu ale chci ukázat ubrus, který jsem vyráběla pro maminku. Nebyl to úplně tradiční vánoční dárek, protože neměl být zabalený pod stromečkem, ale měl zdobit vánoční stůl při štědrovečerní večeři.

Na internetu jsem viděla spoustu krásných vánočních ubrusů, spoustu krásných vánočních látek, ale...
Zjistila jsem, že nemám chuť kupovat vánoční látky. Že nemám chuť šít klasický patchwork a využívat vzory, které se tradičně využívají na Vánoce. Zbyla mi proto jediná možnost, navrhnout a vytvořit něco podle svých představ, z materiálů, které běžně využívám. Protože kupuju už jen černou a bílou látku, muselo to být něco z těchto barev. A k tomu samozřejmě připadaly v úvahu různě barevné nitě a textilní barvy. Ještě jsem mohla látky obarvit, ale to jsem úplně necítila jako tu správnou cestu.

Nejdřív chtěla maminka něco s červenou, do té se mi ale vůbec nechtělo a dohodly jsme se na tom, že bude ubrus laděn do tmavohnědé a zlaté. Jako základ jsem vzala bílou bavlnu, ale protože vím, že maminka není fanouškem čistě bílých ploch, musela jsem bílou dost potlačit. Takže jsem měla představu, jaký bude materiál, jaké budou barvy, ale vůbec jsem nevěděla co to bude. Když jsem narazila na kreslené vánoční baňky, napadlo mě, že udělám koule, které budou simulovat vánoční baňky. Nastříhala jsem si z papíru kruhy o průměru 20 cm a poskládala jich pět na pruh látky o velikosti 130 x 35 cm. A zjistila jsem, že se mi to nelíbí. Vzkřísila jsem tedy loňskou myšlenku na ubrus s nepravidelnými hvězdami a začala je kreslit na papír a skládat na látku, když šla kolem dcera. Prohlásila, že hvězdy se jí nelíbí, ať udělám ty koule, že to bude pěkné. Dala jsem na ni a pustila se do práce.

Kruhy jsem předkreslila vodou mizícím fixem (vydržel asi tři dny a i pak jsem musela jeho zbytky odstraňovat vlhkým hadříkem), zbytek byl od oka a od ruky. Samozřejmě, že jsem si předem zkusila tužkou do papírových kruhů nakreslit, jak by asi vzor mohl vypadat, ale na látku se mi ho kreslit nechtělo. Zbytečně by mě to zdržovalo a omezovalo. Záměrem bylo vytvořit volným quiltem do každého kruhu velké prvky (do každého samozřejmě jiné, protože to bylo od ruky) a pak je vymalovat hnědou a zlatou metalickou barvou na textil. Zbytek jsem pak chtěla vyplnit hustým meandrem a na tomto vzoru vytvořit patinu zlatou textilní barvou.


V průběhu práce nastaly dvě fáze, kdy už bylo možné ubrus použít, výsledek se mi líbil a nevěděla jsem, jestli celou práci dalším krokem nezkazím.
Nejdřív jsem měla ubrus ozdobený volným quiltováním bílou nití na bílém podkladu.




Když jsem tyto fotky dala na Facebook s tím, že je to polotovar, tak se ozvalo tolik pochvalných komentářů, že jsem z toho byla dost překvapená. Pro mě je to prostě takový normální bílý quilt. Dalším krokem tedy zklamu příznivce čistě bílých quiltů. Přišlo na řadu vymalování jednotlivých prvků textilními barvami v čokoládově hnědé a zlaté barvě. Zvolila jsem barvy metalické, protože je mám ráda a jsou takové slavnostnější. Vyfotila jsem stav, kde ještě vidíte obě varianty - s barvou i bez barvy.





A tady už je vymalované vše, co vymalované má být.


V této fázi nastal pro mě asi ten nejnáročnější okamžik, protože se mi malované kruhy s bílým okolím moc líbily a bála jsem se, že dalším postupem je můžu jen zkazit. Jenže jsem věděla, že se mamince bílou opravdu nezavděčím, tak jsem musela pokrčovat dál. Vzala jsem tupovací štětec, zlatou barvu a pustila jsem se do "špinění". Při prvních tazích jsem si řekla něco velmi neslušného, protože jsem měla pocit že celá práce, která do tohoto okamžiku trvala asi 18 hodin, je v pytli, protože jsem to úplně zkazila. Pak se ale projevila optimističtější část mého já, která mi sdělila, že vlastně o nic nejde, že je to přece jen látka a nějak to dopadne. Tak jsem v práci pokračovala a špinila (patinovala) jsem bílou část ubrusu. Když jsem skončila a přiložila zlatý lem, zjistila jsem, že jsem spokojená. Že se mi to fakt líbí.





Zlatý lem jsem udělala tak, že jsem nabarvila kus látky zlatou barvou a z ní nařezala proužky.

A zjistila jsem také, že by ubrus mohl klidně viset na zdi jako obraz. Rodiče mají jednu stěnu tmavohnědou, tak jsem to na ní hned vyzkoušela. Jedná se tedy o jakousi multifunkční textilii, která ve výsledku není ani moc vánoční, ale slavnostnějšího rázu určitě je.


A protože toto je v letoším roce i můj poslední článek, přeji všem, kdo se zatouláte na tento blog, krásný nový rok. Děkuji za přízeň a těším se na setkávání v příštím roce jak zde na těchto stránkách, tak i na Facebooku nebo osobně na mých kurzech.




13 komentářů:

  1. Mělas pravdu, je to nádherné a určitě je to krásnější zlaté a hnědé než kdyby to bylo bílé. A rozhodně je to slavnostnější. Klobouk dolů, úžasná práce.

    OdpovědětVymazat
  2. V opojení krásou jsem nepopřála vše nej do nového roku. Ať tě práce stále baví a naplňuje...

    OdpovědětVymazat
  3. Janka, je to krasa ako vsetko co vyde spod tvojich ruk. Chodievala som obdivovat tvoje prace sem, ale ked som ta nasla na fb, bolo to pohodlnejdie 😊 No toto spojenie s odkazom na blog nema chybu. Rada si vzdy precitam ako dielo vznikalo a ako to prezivas. Tak nech Ti Novy rok prinesie pokoj v dusi a vela skvelych napadov. Prajem vsetko dobre 😊 D

    OdpovědětVymazat
  4. Jani, náááádhera. Ta kombinace vzoru, barev a vůbec všeho je naprosto luxusní. Přeju ti úspěšný vstup do příštího roku a už se těším na další tvoje výtvory. Když byses rozhodla ukázat dceřinu tašku taky tady, budu ráda. Na fb přístup nemám, ráda se kochám každým tvým dílem ať už je to cokoli. Krásný Silvestr a hodně zdraví a úspěchů v roce příštím. VeronikA

    OdpovědětVymazat
  5. Mooooc krasne.Take Tobe jen to dobre do noveho roku

    OdpovědětVymazat
  6. Krásná práce, Janičko. Děkuju Ti, že se s námi velkoryse dělíš o své zkušenosti a dovednosti. Přeji Ti do nového roku hodně zdraví, pohody a lásky, hodně tvůrčích nápadů a hodně radosti z jejich realizace.

    OdpovědětVymazat
  7. Nádherná práca!
    Do nového roku prajem ešte mnoho takých krásnych tvorivých nápadov ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. Nádhera. Obdivujem tvoje práce . Do Nového roku prajem vela nápadov
    a trpezlivosti pri ich vytváraní. Ketrin

    OdpovědětVymazat
  9. Tyhle polštáře jsou opravdu nádherné!

    OdpovědětVymazat