Translate

středa 14. listopadu 2018

Barokní doteky

A máme tu další akci klubu Růžový panter na Fleru a tou jsou panterovy dějiny umění. Tentokrát jsme tvořili na téma baroko a já jsem mohla sáhnout po ornamentech, které mám tak ráda. Obecně se mi různé ornamenty moc líbí a hlavně mi připadá, že jejich použití v textilní tvorbě je téměř neomezené. Můžete je quiltovat, malovat, aplikovat a určitě by se našly další možnosti, jak je použít.

Nevím čím to je, ale nějak už asi neumím vytvořit něco úplně jednoduchého. Něco, co bych měla za dvě hoďky hotové a bylo vše vyřešeno. Lépe řečeno mě něco takového nebaví. Takže i tentokrát jsem si vymyslela quilt, který těch hodin zabral výrazně více, ač to na první pohled možná nevypadá.
Nejdříve jsem musela vymyslet a nakreslit vzor. I když tady lze říci, že jsem dělal dvě věci současně, protože vzor jsem vymýšlela při jeho kreslení. Pak ho překreslit na látku a každý tvar obšít černou nití. Když se na motiv pozorně podíváte, tak uvidíte, že téměř každý kousek bylo nutné obšívat samostatně, což s sebou nese nutnost zapošití čtyř nití u každého dílku. Protože se mi nechtělo zapošívat klasickým způsobem (navlékání do jehly a protažení nití do vatelínu), vyřešila jsem to fikaně. Černou nití jsem prošívala jen na termolínu a na rubové straně jsem udělala uzlíky. Pak jsem teprve přiložila spodní látku a všechno ostatní proquiltovala bílou nití drobnými meandry. Uzlíky jsou tak schované v meziprostoru a nejsou vidět.
Poté přišlo na řadu malování - každý dílek ornamentu bylo nutné vymalovat barvou, ale opatrně, abych nepomalovala černou nit. Tu jsem potřebovala nechat viditelnou jako konturu. A nakonec tupování bílého prostoru zlatou barvou.
Pro lemování jsem zvolila černou látku, zdála se mi ale taková moc tvrdá (myšleno barevně), tak jsem proužek na lemování také natupovala zlatou barvou. A samozřejmě jsem ho z rubové strany přišila ručně.

Když se na hotový quilt odpoledne podívala dcera, prohlásila, že to vypadá zajímavě. Jakoby staře. Tím jsem si ověřila, že snaha o dosažení historického působení se mi podařila, takže zamýšleného cíle bylo dosaženo.

Často se mě ptáte, jaké barvy používám. Použila jsem textilní barvy značky Pebeo Setacolor opaque, které jsou krycí a jsou vhodné i na tmavý podklad. A zde to konkrétně byly zlatá a metalická černá. Není nutné se bát rozpíjení či roztékání barev, protože to jsou barvy husté. Přibližně jako temperové barvy. Můžete je nanášet štětcem přesně tam, kam potřebujete a tam taky zůstanou. A zůstanou i tam, kde je nechcete, pokud se vám podaří je tam nanést. Je proto potřeba postupovat opatrně, s citem a s pevnou rukou.

Velikost quiltu je 29 x 42,5 cm.


A tady je to i se sochou sv. Jana Nepomuckého, abych ukázala, že i focení jsem pojala barokně.




Fotila jsem v Křtinách kolem barokního kostela postaveného podle návrhu Jana Blažeje Santiniho. Pokud se chcete o Křtinách dozvědět něco více, koukněte třeba sem
Samotný kostel stojí za to navštívit a samozřejmě okolí, protože se nacházíte v Moravském krasu.


Zde je jedna detailní fotka. 



A zde jsem se pokusila nafotit, jak vypadá tupovaný černý lem. Na fotkách celého quiltu to není moc vidět.


Hezký večer všem.
Jana




4 komentáře: