Translate

pátek 23. února 2018

Kousek quiltu na Prague Patchwork Meeting

Na nějakou dobu jsem se teď odmlčela, protože jsem intenzivně pracovala na quiltu pro letošní Prague Patchwork Meeting. 

Původní zadání, které jsem poprvé slyšela vloni na PPM po vyhodnocení soutěží, znělo "Čtyři roční období". Později bylo zadání lehce upraveno na "Roční období" a podle této úpravy nebylo nutné do quiltu zakomponovat všechna čtyři roční období, stačila třeba dvě, ale mně už se zdálo, že by tam něco chybělo. Proto můj quilt obsahuje všechna čtyři roční období od jara do zimy.

Musím říct, že je můj quilt tentokrát úplně jiný, než byl loňský. Mám teď období, kdy používám převážně černobílou kombinaci a ručně barvené látky zůstávají ležet ladem. Ještě mám v hlavě pár nápadů, co bych chtěla v černobílé kombinaci doplněné třeba kapkou jiné barvy vytvořit, ale už cítím, jak se o slovo začínají opět hlásit barevné (i barvené) látky. Nebráním se tomu, co přichází a tvořím podle toho, co zrovna cítím. Musím přiznat, že to byla úleva, když jsem si dovolila dělat věci podle svých pocitů a ne podle toho, co bych zrovna měla. A jak jsem věděla, co bych měla dělat? Nevěděla. Asi jsem si představovala, co lidé kolem očekávají a podle toho si pak vytvořila názor, co bych měla dělat já, abych jejich očekávání splnila. Myslím, že takto přistupuje ke svému životu spousta lidí a když se nad tím zamyslíte, tak zjistíte, že je to vlastně dost velká blbost. Proč? Protože netušíme, co ostatní očekávají. Jsou to jen naše představy o jejich očekávání. Proto se často stává, že se snažíme udělat někoho šťastným, ale i když jsme udělali vše, co bylo v našich silách, tak se nám to nepovedlo. Nejspíš proto, že každého z nás činí šťastným úplně něco jiného a my nevíme, co to u ostatních je (často to nevíme ani u sebe, že?). Proto jediný člověk, kterého můžeme udělat skutečně šťastným, jsme my sami. A navíc, ač se to možná zdá neskutečné, existuje hodně lidí, kteří ani šťastní být nechtějí. Nemohli by si totiž potom stěžovat, což je jejich hlavní životní náplní. Ale to jsem zase ve svých úvahách odbočila.

Quilt je tedy jiný než vloni a vlastně nevím jaký. Už si začínám zvykat, že pokaždé, když vytvořím něco, na čem intenzivně pracuji, z čeho mám radost, když to vzniká pod mýma rukama, tak najednou po dokončení přijde takový zvláštní pocit. Najednou nevím, jestli to vůbec stojí za to, jestli to mám někam posílat, jestli to mám vůbec někde ukazovat. Nevím, jak to mají ostatní, ale když najednou vidím výsledek mnohahodinové práce, tak si říkám "A to je všechno?"
Stejný pocit mám nyní. Opět nejistota a pocit, že jsme možná měla udělat něco úplně jiného. Ale protože se už znám, tak je mi jasné, že stejný pocit by nastal i u toho jiného. Takže beru co je, nemá smysl se zaobírat tím, co by mohlo být.

Celý quilt vám teď neukážu, abyste byli alespoň trochu zvědaví na PPM. Pak sem dám fotku celého quiltu, i když se mi ta fotka moc nelíbí. Základem celé plochy je drobnější volné quiltování v černé barvě, který na velké fotce zaniká a vypadá to jen jaksi šmouhovatě. Ale co se dá dělat.

Tak zatím dva detaily, léta a zimy a snad mi ho pověsí na PPM. A pokud byste ho tam nenašli, tak se jim nelíbil.




Hezký den
Jana

7 komentářů:

  1. Já myslím, že tam určitě bude a moc se těším, až ho uvidím na vlastní oči.

    OdpovědětVymazat
  2. To bude nádhera, už se na něj těším.

    OdpovědětVymazat
  3. ... wow, to vypadá moc pěkně. Ještě nevím, zda se na výstavu dostanu, ale snad bude ke shlédnutí třeba ve Fulneku :-)
    Pohodové dny Miluška

    OdpovědětVymazat
  4. Moc se těším. Na PPM budu jako prodejce, zajdu se podívat z blízka.

    OdpovědětVymazat
  5. Pokud by se jim tohle nelíbilo, tak co už?? Krása!

    OdpovědětVymazat
  6. hlavne že ste mali pri tvorení radosť :-) nie je to o tom..o našej vnútornej radosti
    aj keď potom prichádzajú pochybnosti
    lienka

    OdpovědětVymazat
  7. Moc ráda čtu Tvé úvahy, Jani, protože korespondují s mými. A fotky Tvých děl jsou krásný bonus navíc. :)
    Letos jsem soutěž vynechala. Snažím se došít věci do galerie, kterou máme s Dalmi, a dokončit tvídový quilt v rámci art klubu, víc toho nestíhám, protože loňský rok byl ve znamení příprav stěhování a stěhování samotného.
    O to víc si budu vychutvávat všechny soutěžní quilty, na které se moc těším. Na ten Tvůj obzvlášť.

    OdpovědětVymazat