Translate

pondělí 5. listopadu 2018

Strojové trapunto - jak na něj

Už dlouhou dobu, řekla bych, že už pár let, jsem pokukovala po pastelkách Derwent Inktens. Ráda používám barvy a ne úplně klasické patchworkové postupy, takže je jasné, že mě práce s nimi zaujala. Stále ale bylo důležitější něco jiného, než pastelky za tisícovku. Asi tak před měsícem jsem se ovšem rozhodla, že je čas udělat radost taky jednou sobě a objednala jsem si je. A co budu troškařit, rovnou sadu o třiceti šesti barvách (v těch menších jich na mě bylo nějak málo). Ještě než dorazily jsem měla naplánované, co bude první počin s jejich využitím. Tady je.


Kdo byl minulý týden na srazu patchworkářek v Prostějově, tak tento kousek viděl, i když ne ještě hotový. V noci před srazem jsem ho teprve sušila na topení a tak už nedošlo na lemování. To jsem stihla dokončit včera a mohu tedy výrobek uveřejnit. Na srazu jsem vysvětlovala, jak tento kousek vznikl, ale ne všichni tam byli a ti co tam byli třeba zrovna dělali úplně něco jiného, takže plním, co jsem slíbila a zveřejňuji postup i zde.

Základním předpokladem pro vznik tohoto quiltu bylo samozřejmě navržení vzoru. Ten jsem si nakreslila na střihový papír a z něj poté přenesla na bílou bavlnu. K přenášení jsem použila fixu Prym, která zmizí po styku s vodou a to okamžitě.


Na fotce vidíte bavlnu položenou na papíru, zafixovanou špendlíky, aby se mi látka nepohnula a abych vzor mohla bez komplikací přenést. Aby byl vzor dobře vidět, obtáhla jsem jeho linie na střihovém papíru černou fixou. Také jsem si nakreslila linky, kolmé na sebe a vzdálené 4 cm od kraje, ke kterým jsem vzor umístila (ten rohový).

Aby se mi vzor lépe přenášel, vytvořila jsem si vlastní ligtbox. Využila jsem k tomu průhledný plastový quiltovací stolek, který mám ke své Pfaffce, na něj položila papír se vzorem a s přišpendlenou látkou a pod stoleček položila rozsvícenou lampičku. Díky tomu jsem vzor krásně viděla a mohla přenést na látku.


Vzor samozřejmě na papír nemusíte kreslit celý. U středového vzoru stačí čtvrtina, u rohových pak polovina. Všechny další části jsou zrcadlově převrácené, takže stačí jen otočit papír pod látkou na druhou stranu a přenášíte další část. Musíte si jen nakreslit linky, podle kterých se řídíte. Jak jsem psala výše, u rohových vzorů jsou to linky 4 cm od kraje a linka, která s nimi svírá úhel 45° a prochází rohem, u středového vzoru jsou to kolmice procházející středem.



Jako další krok vezmete silný vatelín, kterým látku podložíte. Je dobré používat takový, který si zachová svou tloušťku a časem nesplaskne. Určitě bych pro tento případ vynechala hlazený vatelín. Naopak jsem využila Flexotherm z Polytexu, který se mi jinak nelíbí a vůbec jsem netušila, na co bych ho mohla použít. Měla jsem ho v gramáži 150 g/m2 a dala jsem ho dvojitě.
Nyní všechny obrysy obšijete vodou rozpustnou nití. Skutečně jen vnější obrysy.


A nyní přichází na řadu ta nejzdlouhavější část celého procesu. Vatelín musíte obstřihnout kolem prošití. A co nejblíže prošití. Je dobré si na obstřižení dát skutečně záležet, protože od toho se pak odvíjí výsledek celé práce. Když necháte kus vatelínu přečuhovat, nebude vzor tak výrazný, protože i vedle něj bude tlustá vrstva. Nehezky hlavně působí přechod z tlusté vrstvy do slabé.
Výsledek po obstřižení vypadá takto (rubová strana).


Nyní si připravíte slabší výztuhu, já jsem použila termolín 180 g/m2 a spodní látku a vytvoříte klasický sendvič. Všechny tři vrstvy spojíte a podle svých představ proquiltujete.
Při quiltování míst, kde je vrstva vatelínu, je potřeba šít spíše uvnitř nakreslených linií, abyste vatelín určitě přichytili. Musíte pamatovat na to, že to první prošití vodou rozpustnou nití zmizí.

Na fotce už vidíte celý sendvič proquiltovaný. Části bez vzoru jsem prošila hustým meandrem.


A teď přichází na řadu sranda s pastelkami. Jak jsem psala, jedná se o pastelky Derwent Inktens

Kdybyste je kupovali, tak dávejte pozor, ať jsou to pastelky Inktens. Ty v sobě mají inkoust, který má být po zaschnutí trvanlivý (budu muset vyzkoušet). Barvy jsou jasné a aktivují se vodou, takže je při jejich nanášení potřeba pracovat s vodou. Buď namočit celou plochu nebo jen část, na kterou chcete kreslit. Když ale namočíte pouze část, dochází k rozpíjení pastelek, proto se na potírání látky používají různá textilní média, která mají tomuto rozpíjení zabránit. Vlastně jde o to, že když namočíte místo, které chcete mít barevné, tak voda nezůstane jen tam ale rozpije se dál do další suché části a s sebou nese barvu. Textilní médium má zabránit tomu, aby se voda a s ní barva roztahovaly tam, kde je nechcete mít. U nás asi žádné textilní médium nedostanete, ale používá se také 100% aloe vera gel, bez barviv či jiných přídavků. Více se ke kreslení na látky dočtete třeba zde (anglicky). 

Já jsem volila cestu jinou, namočila jsem celý quilt. Tím jsem se zbavila modrých čar (zmizely jak mávnutím proutku) a také jsem rozpustila vodou rozpustnou nit. A pak jsem pokračovala v kreslení a patinování. Přiznám se, že než jsem poprvé na quilt, který mi už zabral 2 dny, čmrkla pastelkou, chvíli mi to trvalo. Bála jsem se, že to celé zkazím. Ale předlohou mi bylo toto video, podle kterého jsem chtěla quilt dokreslit. A když to šlo tam, tak co by to nešlo mně. Ve videu uvidíte také postup, jak dělat trapunto, ale ten pro mě nebyl tak zajímavý, ten jsem víceméně znala. Ale ta část, kdy to pán ve videu celé namočí a pokreslí a pak to všechno roztírá, to je to pravé dobrodružství. Když se na to kouknete, tak uvidíte. 
A přesně tak, jak to vidíte na videu, jsem to dělala také. Nejdříve jsem si vymalovala vystouplé části. 


A pak jsem to všechno rozmudlala.


A nakonec jsem ještě vzor jednou dokreslila pastelkou, teď už ovšem opatrněji, abych nepřetahovala. Samozřejmě jsem také doplňovala patinu do části bez vzoru, aby byla tak nějak rovnoměrná. Vždycky jsem to místo počmrkala a rozetřela. Vodu už jsem nedoplňovala, protože jakmile jsem zkusila na jednom místě, které už trochu zasychalo, doplnit vodu, hned voda vytlačila barvu pryč. Takže pozor na to.
Pak už jen výsledek necháte uschnout, olemujete (pokud nevíte jak, tak zde je návod) a je hotovo.
Výsledný quilt má velikost 77 x 40 cm a práce mi zabrala tři dny. Od rána do večera. Nejdéle trvalo odstříhávání vatelínu a samozřejmě prošívání malinkatými meandry.

Quilt by bylo možné použít jako ubrus, ale neměla jsem chuť si představovat, že si na něj někdo bude odkládat kafe. Přece jen mi dal dost práce. Tak jsem na zadní stranu přišila rožky na zavěšení lišty (jak nahoru tak dolů - dole bude lišta quilt zatěžovat a držet rovně) a je přichystaný k pověšení na zeď.

A pokud se vám vzory líbí, tak si je můžete stáhnout pro svoje použití na tomto odkazu. Jen prosím v případě jejich použití a zveřejnění třeba na Facebooku, Instagramu či jinde uveďte zdroj, odkud jste je čerpali. Děkuji.







Hezký den
Jana

11 komentářů:

  1. Jste velmi šikovná, co vytvoříte, je nádhera

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkné,nádherné,prostě jste šikulka

    OdpovědětVymazat
  3. To je krása, jste moc sikovnš, klobouk dolů

    OdpovědětVymazat
  4. krásne...... pán na videu by sa mohol učiť od Vás Janka........

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, ale není třeba přehánět. :) On je šikovný a díky němu jsem se něco nového naučila.

      Vymazat
  5. Trapunto som pár krát robila, fuška. S dofarbením to vyzerá úžasne. V spojení s vašou precíznou prácou ja výsledok skvosť. Už som kedysi zvažovala kúpu pasteliek, zrejme k tomu príde teraz.

    OdpovědětVymazat